fredag 21 augusti 2009

Filmtips!


Sommarens repriser på tv plågar oss fortfarande, så just nu är det inte mycket tv-tittande för min del. Men jag älskar att titta på film, så jag roar mig med det istället. Jag är en riktig dramaqueen så jag föredrar att se dramer, och en bra som jag såg i somras var brittiska Boy A.

Filmen inleds med att en 24-årig kille släpps från en ungdomsanstalt som han har tillbringat 14 år på. Han begick ett brott när han var liten som innebär att han måste vara anonym– Boy A var namnet som han fick under rättegången och som media använde. Han får en helt ny identitet och hans övervakare, Terry, ska hjälpa honom att komma igång med sitt nya liv.

Han får ett jobb, nya vänner och en flickvän. Men Jack plågas hela tiden av mardrömmar från sitt förflutna och han känner sig hela tiden oärlig för han inte berättar vad han gjort. Övervakaren Terry övertygar honom dock hela tiden om att han inte ska berätta eftersom det fortfarande finns många som hatar honom för det han har gjort. Genom filmen ges hela tiden återblickar till det som hänt, vilket även ökar tittarens sympati för Jack. Det är helt enkelt inte svårt att tycka synd om Jack, som visar sig ha haft en svår uppväxt.

Den som älskar ”feelgood” filmer bör välja en annan film, för den här går en in på bara skinnet. Jag kunde inte sluta tänka på Jacks öde på flera dagar, även fast jag vet att det är en påhittad historia. Den kan kanske tyckas vara lite väl melodramisk, men jag måste ändå säga att jag tyckte väldigt mycket om den!

/Lisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar