torsdag 20 augusti 2009

Deckarkungen Mr Robinson

Jag är egentligen inte något stort fan av deckare, men en serie följer jag slaviskt - Peter Robinsons deckare om ”Detective Chief Inspector” Alan Banks. Peter Robinson har skrivit flera deckare om Banks, men de första böckerna i serien är inte översatta till svenska. Den första som översattes till svenska var En ovanligt torr sommar som belönades med Svenska Deckarakademins pris för bästa översatta kriminalroman 2001. Det var även den boken jag läste först, och sedan har jag läst allt som översatts efter det. Den bok som är aktuell just nu är Mörkrets alla färger som kommer i september. Men den här gången orkade jag inte vänta på översättningen så nu har jag läst hälften av All the colour of darkness och det är precis så spännande och intressant som det alltid är! En sak som jag är väldigt förtjust i med Robinsons böcker är att de alltid ger en väldigt bred historisk bakgrund till berättelsen. Robinson har även ett utmärkt språk och hans karaktärer känns alltid trovärdiga. Så ni som inte fått upp ögonen för Banks än, ni har mycket att se fram emot!

Peter Robinsons hemsida: http://www.inspectorbanks.com/

/Lisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar