söndag 9 februari 2014

Frihet bakom galler

Jag lånade hem  Frihet bakom galler och jag såg den i helgen. Tyckte att den verkade intressant. Kvinnors situation i Afghanistan, ett aktuellt och omskakande ämne.
Det är så man tänker, lite slött.
Det är en stark film. Alla petimetriska diskussioner om hen, hon och han, Lilla hjärtat och liknande kränkningar blir så otroligt fjuttiga i jämförelse. Så tänkte i alla fall jag som inte visste att det är möjligt att döma en kvinna till 15 års fängelse för att hon har rymt från sin misshandlande man. Intressant nog visas också lite av männens situation. Män som är lika fångna i detta intoleranta samhälle, män som förstår att förändring krävs för att både män och kvinnor ska kunna leva ett bättre och lyckligare liv. Till min glädje visade det sig att filmen var nominerad till guldbaggen i kategorin dokumentärfilm. Den vann inte inte och jag har inte sett de två andra filmerna i kategorin men jag satt hela kvällen och hejade på Frihet bakom galler.
Den finns på ett bibliotek nära dig.

/Laine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar