tisdag 13 november 2012

Dit jorden vill

Jag måste erkänna att jag är ganska förtjust i udda böcker. Böcker med en handling som får mig att tänka efter både en och två gånger Kanske slutar det med att jag gillar den, kanske inte. Precis en sådan läste jag för ett tag sedan och den heter Det jorden vill, av Daniel Martinez.


Orangutangen George på djurparken, den livströtte Roger som tappat språket och den stumma Flickan som aldrig haft något språk. Dessa tre har aldrig träffats. Förrän Flickan är på skolutflykt på djurparken och hör George, inne i sitt huvud. För första gången blir hon medveten om någon utanför sig själv. George i sin tur är överväldigad, äntligen har den kommit som den store Tecumseh siat om! Men varför hittar då musen Albert Robert, som också kan höra djur inne i sitt huvud?

Inte långt ifrån djurparken sitter den gamle forskaren Konrad Höglund och lyssnar med sin hemliga livsuppfinning. Han hör dem alla, men hjälper det?

Det kändes som en sagoinfluerad science fiction som utspelar sig i nutid. Konstig men fascinerande, läs den du också!

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar