torsdag 23 juni 2011

Underbarn

Tidigare i år skrev jag om boken Huggarna av Roy Jacobsen, som jag tyckte väldigt mycket om. Därför såg jag med stor förväntan fram emot hans nya bok Underbarn.



Underbarn handlar om Finn, som inte minns sin pappa. Föräldrarna skildes när Finn var liten och pappan dog lite senare i en olycka. Men Finns mamma minns åt dem båda och hon håller hårt i både sina minnen och de kort som finns. Det ska även finnas en halvsyster till Finn där ute någonstans, det vet Finn.

När han är åtta år dyker halvsystern upp. Hon heter Linda, är tyst, långsam och pratar väldigt lite. I samma veva har Finn och hans mamma också tagit en inneboende och båda främlingarna rubbar balansen hemma i lägenheten. Inneboendens kanske amorösa intresse vet inte mamma vad hon ska göra med och Linda har problem från sitt tidigare hem, som ger flera bakslag.

Mamma som alltid varit där för Finn, alltid varit stark, alltid förstått, hon är inte som förut och för Finn blir vardagen annorlunda. Bättre? Kanske. Sämre? Kanske. Definitivt annorlunda.

Jacobsen punktbelyser med sitt fantastiska berättarspråk en barndom och skapar en historia jag inte kunde lägga ifrån mig förrän den var slut. Låna och läs den!

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar