onsdag 2 februari 2011

Topplistor för 2010

Idag har jag roat mig med att ta fram listor över de mest utlånade boktitlarna på huvudbiblioteket under 2010. Jag trodde att jag visste på ett ungefär vilka titlar som skulle ligga i topp, men det blev en del överraskningar. Som med all statistik, får man komma ihåg att resultatet beror på vad man frågar efter. (Till exempel har en del titlar flera exemplar, som generar fler utlån och då hamnar också den titeln högt upp på listan.)

Hur såg då topp 5 ut på romaner respektive faktaböcker? Jo, så här:

Romaner (antal utlån inom parantes)
1. Sommardöden, av Mons Kallentoft (93)
2. Fyrvaktaren, av Camilla Läckberg och Blodläge, av Johan Theorin (76)
3. Frostnätter, av Arnaldur Indridason (71)
4. Till dess din vrede upphör, av Åsa Larsson (70)
5. Den dubbla tystnaden, av Mari Jungstedt (68)

Faktaböcker (antal utlån inom parantes)
1. Naxwaha iswiidhishka oo ku qoran af-soomaali = Svensk grammatik på somaliska, av Åke Viberg (36)
2. Körkortsboken, av Lars Gunnarsson , När barnet lagt sig, av Michael Nyqvist och Svenskt-Somaliskt lexikon (24)
3. Samhällsvetenskapliga metoder, av Alan Bryman , Hjärnkoll på vikten, av Martin Ingvar och Jorden de ärvde, av Björn af Kleen (22)
4. Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva, av Ann Heberlein (21)
5. Hur jag lärde mig älska mina värsta känslor, av Inger Edelfeldt (20)


En bok jag definitvt förväntade mig att se högt upp bland faktaböckerna, var Körkortsboken. Den får vi ofta frågor på i informationsdisken! Jag trodde också att Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann skulle hamna högt bland romanerna, ja till och med toppa listan. Men den kom inte förrän på delad 7:e plats, med 62 utlån.

Hur många av topplistornas böcker har du läst?

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar