torsdag 17 februari 2011

En dag, 20 år

Vissa böcker som man ser överallt tycker jag att man nästan blir lite avigt inställd till. Jag brukar tänka att om det är en riktigt bra bok, behöver verkligen marknadsföras så mycket då? En bok som jag tycker man har sett väldigt mycket den senaste tiden både i bloggvärlden, i bokhandlar och tidningar är En dag av David Nicholls.

I boken får vi följa Emma och Dexter som träffas och tillbringar en natt tillsammans, sista natten på universitetet den 15 juli 1988 när de är runt 20. Sedan får vi följa dem genom de efterföljande 20 åren med nedstamp den 15 juli varje år då vi får veta var de båda befinner sig och hur deras liv ser ut. Genom bokens gång står de mer eller mindre nära varandra. Bitvis följs deras livsvägar åt och bitvis lever de vitt skilda liv.

Det är en bok om vänskap och kärlek, om livsval och om att ångra sig. Jag tycker den är helt underbar. Jag skrattade och jag grät om vartannat och jag tror att det är en bok som kommer att följa med mig lång tid framöver.

På många sätt ger läsningen av boken lite nostalgikänslor. Trots att den bara beskriver Emma och Dexters liv och händelser under just den 15 juli varje år så lyckas Nicholls skildra samhället under de här åren. Händelser och fenomen som 90-talets kändiskultur, de första mobiltelefonerna, Internets frammarsch och bombdådet i Londons tunnelbana 2005 fladdrar alla förbi i boken. Hela sättet att bete sig och inställningen hos karaktärerna skildrar tiden då historien utspelar sig och jag tycker det är jätteroligt att uppleva hur författaren lyckas beskriva utvecklingen.

författarens hemsida kan man hitta en massa material som på en dvd skulle kallas ”extra material” som till exempel huvudkaraktären Emmas blandband. När jag surfar runt på sidan upptäcker jag dessutom att han också har skrivit manus till många av mina film- och tv-favoriter såsom Tess av d'Urberville, Shakespeare Retold: Much Ado About Nothing och några avsnitt av Kalla fötter.

Nicholls har också skrivit boken På vinst och förlust som har blivit film, med bokens originaltitel Starter for ten med James McAvoy i huvudrollen. Jag har inte läst boken än, men filmen tycker jag mycket om. Även En dag ska bli film med Anne Hathaway och Jim Sturgess i huvudrollerna. Ska bli spännande att se!

Bonus:
När David Nicholls medverkade i litteraturprogrammet Babel på SVT så tipsade han om sina tre bästa kärleksromaner. Det är alltid roligt att få boktips från författare eftersom man genast börjar fundera på hur de böckerna kan ha påverkat författarens eget skrivande.

/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar