tisdag 30 september 2014

Vardagskemi


Ett av våra temata den här veckan är vardagskemi. När jag tänker på vardagskemi så tänker jag bland annat på de tillsatser som förekommer i vår mat. Det handlar om en massa s.k. e-nummer. det är färgämnen, konserveringsmedel, smakförstärkare, syror m. För den som vill veta vad ett nummer står för kom det ut en bok för 10 år sedan som är en utmärkt guide till dessa ämnen. I E-nummerboken av Orla Zinck och Torben Hallas-Möller gås alla medel igenom och presenteras i nummerordning.
Slår jag t.ex. upp nr E321 får jag veta att det är en antioxidant som heter Butylhydroxitoulen (BHT), vidare kan jag läsa om dess funktion, ev. påverkan på hälsan och vad ämnet får användas i.
Vidare finns en bra lista med ordförklaringar. Den borde alltså vara bra att ha med vid nästa storhandling.

/Krister

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar