tisdag 8 juli 2014

Jonathan Tropper

I januari 2012 berättade jag om boken Sju jävligt långa dagar av Jonathan Tropper. Sedan dess har jag tittat på Troppers andra böcker i hyllan och tänkt att 'hmmmm, jag kanske skulle läsa dem med?' Jag hade också med en i boktipsen förra månaden och då bestämde jag mig för att göra slag i saken. Så de senaste veckorna har jag läst Konsten att tala med en änkling, Boken om Joe och Fördelarna med en kollaps.

När man läser flera böcker av samma författare på kort tid, är det lätt att se om det finns teman/röda trådar som går igen i författarens verk. Hos Tropper verkar det vara döden, familjen och judendomen. Jag kommer ihåg att jag upplevde Sju jävligt långa dagar som en övervägande humoristisk bok, och Troppers andra böcker fick mig också att småfnissa. Men de innehöll också större drag av allvar och sorgsenhet, som fick mig att stanna upp i läsandet för att mina ögon tårades.

Boken om Joe handlar om Joe Goffman, som lever livets glada dagar i New York. Det är 17 år sedan han lämnade hemstaden Bush Falls och han har ingen tanke på att någonsin åka tillbaka. Kanske är det därför han skriver en roman om de dramatiska händelser han var med om sista året på high school. Många av stadens invånare figurerar i den där boken och det är inga smickrande porträtt precis. Men så får Joes pappa en stroke och hamnar på sjukhus. Trots att Joe bara har haft väldigt sporadisk kontakt med sin pappa och bror som fortfarande bor i Bush Falls, åker han tillbaka till hemstaden. Även om barndomskamraten Wayne är glad att se Joe igen, är de flesta invånarna inte det.

I Fördelarna med en kollaps är Silver huvudperson. Som ung hade Silvers band en jättehit, men sångaren gjorde sen solokarriär och Silver har hankat sig fram som trummis på bröllop och bar mitzvahs. Han är i 40 års åldern, bor på lägenhetshotell med andra skilda män, har nästan helt tappat kontakten med sin nu 18-åriga dotter och exfrun ska gifta om sig. Så får Silver en stroke, och utan operation kommer han att dö. Alla i hans omgivning tar för givet att Silver kommer att opereras, men Silver säger nej. Han tycker inte att det liv han har levt är värt att återvända till och vad är det då för poäng med att opereras? Omgivningen förfasas men Silver finner sitt nya ofiltrerade tillstånd ganska upplyftande.



När jag läste på om Jonathan Tropper upptäckte jag att troppers debutroman (Plan B) har översatts till svenska och kommer ut i september i år, att det finns en sjätte bok på engelska som jag inte har läst (Everything changes) och att Sju jävligt långa dagar (This is where I leave you) har filmats och har premiär i Sverige i november.



Har du läst någon av Troppers böcker? Vad tyckte du?

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar