onsdag 22 januari 2014

Black sheep av Susan Hill

Jag vet att 2014 bara är drygt tre veckor gammalt, men jag är beredd att redan nu utnämna årets bok! Jag läste den i helgen, och den heter Black sheep av Susan Hill.


 Susan Hill har skrivit böcker i många år och hon kan sitt hantverk. Jag har läst någon av hennes deckare men inte varit så förtjust i själva handlingen, även om den var skickligt berättad. Däremot är jag mycket förtjust i Hills vanliga romaner. Black sheep är en kort historia, endast 135 sidor, men på de sidorna hinner Hill levandegöra en tragedi som stannar hos läsaren långt efter det att boken är slut.

Byn Mount of Zeal är en gruvby och husen är byggda på sluttningarna ner mot gruvingången, ungefär som en amfiteater. Här bor familjen Howker; man, hustru, tre vuxna söner, en nästan vuxen dotter och så sladdisen Ted. De vuxna männen i huset arbetar alla i gruvan, man äter och sover i skift, medan fru och dotter sköter hemmet och markservicen. Det är ett slitsamt liv, det är hustrun Evie den första att tala om. Men så har det alltid varit, och det är ett hedersamt och ärligt liv. Det finns ingenting som skvallrar om att familjen Howker står inför radikala förändringar. Men deras invanda och trygga verklighet kommer att krossas fullständigt.

Det är så hemskt, och det är så bra. Som läsare är jag där, vartenda steg familjen tar spelas upp inför mina ögon och jag ser hur hemskt det kommer att bli men det finns inget jag kan göra mer än fortsätta läsa…

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar