tisdag 17 december 2013

Redan död, av Stephen Booth

I april i år skrev jag om glädje och besvikelse med deckarböcker av Ann Cleeves och Stephen Booth. Det är fortfarande slut mellan Cleeves och mig, men jag bestämde mig för att ge Booth en chans till. För ett par veckor sedan läste jag hans senste bok, Redan död.


Ben Coopers värld ligger i spillror och han är sjukskriven på obestämd tid. Men resten av världen rullar vidare och Diane Fry har fått ta över Bens grupp, även om hon helst inte velat sätta sin fot i E-distriktet igen. En kropp hittas i ett dike och offret  verkar ha varit en alltigenom oförarglig skadereglerare. Vem kan ha velat se honom död? Offrets arbetsplats dyker också upp i alla de artiklar och utskrifter som Ben har samlat på sig om det som hände i the Lighthouse. Finns det ett samband?

Nu när Booth har ägnat en hel bok åt att plåga sin huvudkaraktär Ben Cooper, hoppas jag att han har fått det ur sitt system och att berättelserna om Cooper,Fry och E-distriktet kan fortsätta. För jag är väldigt förtjust i dem.

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar