onsdag 30 oktober 2013

Lokala spöken och hemskheter


Nu när det lackar mot Allhelgonahelgen känns det aktuellt att damma av traktens spöken och övernaturliga väsen. Har de slutat vara aktiva? Man undrar...
När jag inventerade beståndet av lokal "spöklitteratur" hittade jag något som jag inte har haft en aning om. För det första en förklaring till namnet Stalls backe. Det kommer sig av att kung Karl XI ska ha haft sitt stall där på en av sina resor enligt boken Svenska folksägner med teckningar af svenska konstnärer av Herman Hofberg, 1882. Nytt för mig är att det dessutom finns en förtrollad trädgård alldeles i närheten av backen. Läs själv denna häpnadsväckande historia!



s. 164-165 ur Svenska Folksägner av Herman Hofberg. 1882


Själv tycker jag om den kommande helgen. En högtid som alla kan delta i oavsett om man är troende eller inte. Det är sympatiskt att det finns en helg där man minns sina bortgångna släktingar och vänner. Det är fint och mäktigt med alla tända ljus på gravarna och att så många upprätthåller traditionen. Den enda helgen med ett rikt folkliv på kyrkogårdarna.


 Trevlig helg!

/Laine

PS I det här tidigare inlägget får du några fler lästips, dock ej med lokal anknytning.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar