onsdag 29 maj 2013

Rubbernecker

Jag älskar Belinda Bauers böcker (trilogin Mörk jord, Skuggsida, Ni älskar dem inte) och har ivrigt väntat på hennes nästa bok. Gissa om jag blev glad när jag såg Rubbernecker på hyllan!



Rubbernecker handlar om en ung man vid namn Patrick Fort. Patrick Fort har, till sin mammas stora förtvivlan, aldrig varit som alla andra. Redan som liten avskydde han högljudda miljöer, ville varken ha kroppskontakt eller ögonkontakt och ville till varje pris ha ordning och reda. Aspergers sa läkarna till slut, inte normal sa Patricks mamma. Den ende som verkade nå fram till Patrik var hans pappa, men han dog tyvärr i en bilolycka när Patrick var åtta år gammal. Efter det blev Patrick fascinerad av döden och döda ting.

Nu är Patrick en ung man och har sökt till en anatomikurs vid universitetet. Mamma är orolig för Patricks nyväckta intresse för döden, Patrick vill bara en gång för alla veta vad som händer när någon dör. Men kroppen som Patricks grupp dissikerar döljer en hemlighet. Problemet är att ingen utom Patrick verkar förstå detta och vem lyssnar på en socialt besvärlig person med Asperger, som aldrig beter sig som alla andra?

Bauer är en skicklig historieberättare och hennes karaktärer blir snabbt levande för mig som läsare. Historien hon berättar innehåller också flera överraskningar, vilket håller mig på helspänn.

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar