onsdag 24 juli 2013

Bröderna Sisters

Jag och min kollega Laine (som också skriver här i bloggen), vi gillar udda böcker. Böcker med en historia och/eller handlling som är lite utanför den vanliga mallen för en roman. Ibland är de bra udda, ibland inte så bra. I våras hittade jag i alla fall en som jag gillade skarpt, Bröderna Sisters av Patrick de Witt!



Bröderna Charlie och Eli är hyrda revolvermän av Commodore. Året är 1851 på USAs västkust och lagen, det är vad den starkaste vill. Commodore skickar de båda bröderna till Kalifornien med uppdraget att döda guldgrävaren Hermann Kermit Warm. Men brödernas väg är inte alldeles spikrak och på vägen finns distraktioner som salooner, brandy och bordeller. Bröderna träffar också olika människor på vägen, en del har de nytta av, andra inte.

Charlie och Eli har sina egna regler och moraliska kompass, som bröderna även inbördes är något oense om. De hamnar i den ena situationen efter den andra, kommer de att [kunna] fullfölja sitt uppdrag?

Jag tyckte den här berättlsen om bröderna var charmig på ett udda sätt, även om den också var väldigt våldsam.

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar