onsdag 7 juli 2010

Sommarläsning betyder inte bara deckare, utan också klassiker

Häromdagen fanns i Dagens Nyheter en liten krönika om klassikerläsning på sommaren med tips på några goda kandidater. Nu verkar det tyvärr som artikeln inte är upplagd på webben, men visst är det så att många passar på att ta sig an just klassiker på sommaren. Kanske för att en del är lite större till sidomfånget eller en aning mer krävande för tankeverksamheten. Därmed inte sagt att klassiker per definition är tung läsning - långt ifrån!

Själv tycker jag att det är roligt med något mer speciellt läsprojekt på sommaren - kanske en trilogi eller ett tema. På så sätt kan en sommar få prägel av den sommarens läsningen - det blir en större upplevelse som också lever kvar i minnet. Därför läste jag för ett par år sedan Agnes von Krusenstjernas romanserie i sju delar om fröknarna von Pahlen. I år hade jag i stället tänkt mig Cora Sandels Alberte-trilogi. Båda handlar om unga kvinnor som strävar efter självständighet i brytpunkten mellan äldre och modernare tider.

Dessutom är det min plan att läsa Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg tillsammans med Gun-Britt Sundströms ombearbetning För Lydia. Den allvarsamma leken handlar om Arvid och Lydia - en kärlek med förhinder. De gifter sig, var och en på sitt håll, men deras passion är sådan att den inte kan glömmas. För Lydia förflyttar berättelsen 70 år framåt i tiden och byter perspektivet till Lydias.

Har du något läsprojekt i sommar? Berätta i kommentarerna!

/Sara Britta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar