tisdag 1 september 2009

Böcker som film

Jag tycker att det är roligt när böcker skrivs om till manus för vita duken. Visst kan man irritera sig på saker som tagits bort eller gjorts om, men det är även spännande att se om karaktärerna ser ut som man tänkt sig. Sedan är det ju självklart olika från fall till fall hur bra filmmakarna har lyckats. Djävulen bär Prada av Lauren Weisberger, tyckte jag till och med var bättre som film än som bok! Medan boken kändes allmänt färglös, var filmen riktigt underhållande, till stor del tack vare bra skådespel genom Meryl Streep och Anne Hathaway.

Djävulen bär Prada är dock ett undantag, för i regel tycker jag allt att böckerna är bättre än filmerna. Harry Potter är ett bra exempel på det. I filmerna ligger mycket fokus på avancerade specialeffekter och skådespeleriet är ofta ojämnt. Dessutom är mycket omgjort och borttaget som både har betydelse för framtida händelser och som gör böckerna speciella. Jag tycker helt enkelt att böckerna är fantasiska med sin stämning och alla finurliga detaljer, och det är helt enkelt något som inte har lyckats att överföras till filmens värld.

2010 kommer en mycket populär bok som film, Snabba Cash av Jens Lapidius. Nu har trailern kommit, och jag tycker att det ser mycket lovande ut!

/Lisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar